• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vasútfejlesztés indul két vonalon a megyében

Két olyan vasútfejlesztési tervezetről számolt be Vitézy Dávid, amelyek több tízezer vonattal közlekedő mindennapjait tehetik könnyebbé, plusz a kisebb autósforgalom miatt is még jó néhányan örülhetnek.

A két új vavsútfelejsztés nyomvonala:

1. A Budapest - Lajosmizse közötti vasútvonal teljes körű felújítása pedig Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció települései számára nyújtana bejutási alternatívát.

2 Az M3-as autópályát és az M2-es főutat fogja tehermentesíteni a Budapest - Veresegyház - Vác (71-es számú) vasútvonal teljes körű felújítása

Budapest - Lajosmizse vasúti fejlesztés

Az érintett Pest megyei települések: Gyál, Felsőpakony, Ócsa, Inárcs, Kakucs, Hernád, Örkény, Táborfalva.

"A Budapest Fejlesztési Központ a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel együttműködésben megkezdi a Budapest - Lajosmizse között a MÁV 142-es számú vasútvonalának teljes körű felújításához szükséges tervek elkészítését." - írja a posztban Vitézy Dávid.

vonat

A vonal nagy részén 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, a vonatok dízelvontatásúak, a megállók nem akadálymentesek és hiányoznak a parkolók, biciklitárolók. Az elővárosi vasútvonalak közül ez az egyetlen, ami a mai napig nincs villamosítva. Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció településeinek nyújthatna alternatívát az S21-es vonatok gyorsabb, sűrűbb menetrendje, nem mellesleg pedig az M5-ös autópálya és a dél-pesti térség tehermentesítése is elindulhatna. A felújítást követően az eddigihez képest háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám a lajosmizsei vonalon. Ehhez a legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetés szükséges a mai 60 perces helyett.

A Lajosmizse és Budapest közötti sebességet a beépítettségtől függően 80-120 km/órára növelnék, a megállóhelyeket akadálymentesítenék, P+R parkolókat építenének, a vonalat villamosítanák és az Üllői útnál a főút, illetve az 50-es villamos vasúti onallal való szintbeli kereszteződését is kiváltanák. A BFK 2022-re készíttetheti el a terveket, Fürjes Balázs államtitkár felügyeletével, európai uniós támogatás felhasználásával.

A vasút közvetlenül segíti a zöld célok elérését és a klímaváltozás kedvezőtlen hatásainak mérséklését. A vonal villamosítása a vasúti ágazaton belül is fontos környezetvédelmi cél.

Veresegyház - Vác vonal

Az érintett Pest megyei települések: Fót, Csomád, Veresegyház, Erdőkertes, Őrbottyán, Váchartyán, Vácrátót, Csörög.

"A Kormány pénteken megjelent döntése értelmében a BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel együttműködésben új projektbe kezd a Budapest - Veresegyház - Vác (71-es számú) vasútvonal teljes körű felújításának előkészítésére és tervezésére." - írja Vitézy Dávid a pénteki posztjában.

A veresegyházi vonalon a pálya leromlott állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/h sebességgel közlekedhetnek, az egyvágányú vonalon - a kevés kitérési lehetőség miatt - óránként csak 1-2 vonat indítható, de még így is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja ezeket.

vonat2

A fejlesztés alapján a szerelvények sebessége 80-100 km/órára nőne, a megállókban és állomásokon akadálymentes peronok lennének és P+R és B+R parkolókat is létessítenének. Vácról Veresegyházon át félóránként, Veresegyháztól pedig 15 percenként indulhatnak majd a vonatok Budapestre, Fóttól befelé pedig akár az óránként 6 vonatos infrastruktúra kiépítése is szerepel a tervek között. Két új megálló is lenne: az egyik a Marcheggi hídnál, ahol átszállási lehetőség lenne a váci, veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál, a másik pedig Veresegyház közelében, Medveotthon néven.

A járatok sűrítésének feltétele a Nyugati pályaudvar és az oda vezető vágányok kapacitásának bővítése is, több elővárosi vonathoz nagyobb fejpályaudvarok szükségesek vagy a zsákutca-szerű működés helyett az átmenő pályaudvari rendszerre való átállás - ezért is foglalkoznak a Duna alatti vasúti alagút vizsgálatával is - szerepel a kiírásban. Az összetett fejlesztéssel számításaik szerint megháromszorozható a vonalat használók száma. Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022-re készíti elő.

www.portfolio.hu

Főoldali fotó: www.gyal.hu

 

 

 

Friss híreink

facebook

net4eu